Eelco Blok: moeilijke eerste jaren

Eelco Blok in Management Scope

Eelco Blok in Management Scope (Foto: Gregor Servais)

Vanaf de bovenste verdieping van het KPN-gebouw kijkt Eelco Blok uit over de Erasmusbrug. De brug kleurde in april nog ‘KPN-groen’ – een eerbetoon van de stad aan Blok die na zeven jaar afscheid neemt als bestuursvoorzitter van KPN.

Die groene brug heeft hem wel wat gedaan. Blok pakt zijn telefoon erbij en laat de foto’s zien. ‘Wie maakt dit nou mee? Normaal gebeurt dat alleen als Feyenoord kampioen wordt.’ Snel herpakt hij zich. Zakelijk: ‘Als je door anderen gezien wordt, is dat fijn.’ 35 Jaar KPN/PTT heeft hij achter de rug, waarvan zeven als topman. ‘Er is weinig meer hetzelfde,’ zegt hij daar aanvankelijk zuinigjes over. Nu is het mooi geweest en begint hij aan een nieuwe uitdaging. Blok gaat aan de slag bij investeringsmaatschappij Reggeborgh.

(…)

Is er een moment geweest bij KPN waarop u dacht: ‘Ik word hier de baas’….?

Nee, dat heb ik eigenlijk nooit zo gehad. Het is stapsgewijs gegaan. Toen ik lid werd van de Raad van Bestuur, dacht ik wel dat het een mogelijkheid zou kunnen zijn. Maar om nou te zeggen: ik droom ervan om de ceo van KPN te worden – nee, dat niet.

Wat ziet u als uw voornaamste verdienste?

Dat de klant weer echt op de eerste plaats is komen te staan. Het ging hier lange tijd niet over ‘klanten’, maar over ‘aansluitingen’. Bovendien stond de aandeelhouder hier op nummer één en niet de klant. Er ging teveel geld naar de aandeelhouder, er werd te weinig in het bedrijf zelf geïnvesteerd. Dat heb ik veranderd. En dat dat is gelukt, vervult me met trots. Wat ik ook mooi vind: we hebben de medewerkers handvatten gegeven om meer klantgericht te worden. Je merkt dat KPN-medewerkers op een feestje weer durven te zeggen dat ze voor dit bedrijf werken. Dat is wel eens anders geweest. Verder heb ik het altijd belangrijk gevonden om de aandeelhouders een redelijk rendement te geven. En last but not least: we zijn een extreem duurzaam bedrijf geworden. Dat we een plek hebben bemachtigd in de Dow Jones Sustainability Index is daar een fantastische bekroning van. Met een hele hoge score. We zijn het meest duurzame bedrijf telecombedrijf ter wereld.

De afgelopen zeven jaar waren roerig, zeker de beginperiode. Hoe kijkt u daarop terug?

De eerste jaren waren niet leuk… dat was niet leukste periode. Maar ik ben er goed doorheen gekomen. Ik heb mijn stip op de horizon gezet: ik wilde de beste dienstverlener van Nederland zijn. Om dat te bereiken ben ik gaan investeren in de fundamentals van het bedrijf. Er was te weinig  geïnvesteerd in infrastructuur, het vaste net, het mobiele net, de productportfolio en de klantenservice. Daar heb ik op ingezet. Ja, er was veel scepsis – ‘eerst zien, dan geloven.’ Ik heb de aandeelhouders moeten uitleggen dat het nodig was, een zware klus. En daarna hebben we de noodzakelijke reorganisaties moeten doorvoeren. We bleven vasthoudend. En als dan uiteindelijk de resultaten komen, raakt men gemotiveerd.

(…)

Samen met Geert van den Goor sprak ik met Eelco Blok. Het volledige interview verscheen in Management Scope en is terug te lezen op hun site.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *