Frans van Houten: de wind opzoeken

Cover Management Scope nr. 8 (2016)

Cover Management Scope nr. 8 (2016)

Frans van Houten heeft zijn stempel op Philips gedrukt. De gloeilampen- en cassettebandjesmoloch is onder zijn leiding getransformeerd tot een wereldspeler op het gebied van gezondheidstechnologie en duurzame verlichting.

Helemaal zonder slag of stoot ging het niet. Van Houten, terugkijkend op de afgelopen jaren: ‘De transformatie heeft veel te lang geduurd.’

Vanuit zijn kantoor in het Philips-hoofdkantoor aan de Amstel in Amsterdam ziet hij de wolken gestaag aan zich voorbij trekken. Het is prima zeilweer. Frans van Houten (56) houdt van wind. Zijn zeilboot ligt verderop, in de haven van Muiden. Als het even kan, trekt hij de voormalige Zuiderzee op en laat de zeilen bollen. Ook als ceo van een multinational bekijkt hij de wereld nu en dan door de bril van een zeiler. Van Houten: ‘Ik zeg altijd: je moet niet in de haven blijven liggen. Daar is niets te beleven. Je moet de wind opzoeken. Als je wind hebt, krijg je snelheid. En begrijp me niet verkeerd: dat is hartstikke oncomfortabel, je gaat scheef en alles doet pijn. Maar het is wel lekker! Er gebeurt wat! Innovatiebedrijven als Philips zoeken de wind altijd op. We dwingen onszelf de grenzen op te zoeken van het oncomfortabele.’

(…)

Verder lezen? Het volledige artikel verscheen in Management Scope nr. 08, 2016.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *