Matthijs Ros: stapje extra

Matthijs Ros (Foto: Capgemini)

Matthijs Ros (Foto: Capgemini)

Het is herfst, de blaadjes vallen van de bomen en traditiegetrouw voeren overheid en bedrijfsleven een campagne voor cybersecurity awareness. Volgens Matthijs Ros, leader cybersecurity bij Capgemini, is het tijd voor een stapje extra. ‘We kunnen wel blijven roepen om awareness, maar daarmee kom je er niet.’

Blij met de nieuwe campagne?

Zeker. Cybersecurity begint bij bewustwording. Maar aan de andere kant kun je wel blijven roepen om awareness, maar dat betekent nog niet dat je het gedrag van je medewerkers verandert.

Wat is het probleem?

Medewerkers zijn nooit honderd procent ‘veilig’ te krijgen. Natuurlijk zijn de meesten zich best bewust van de gevaren, maar ze blijven op phishing links klikken en ze blijven besmette usb-sticks in hun laptop steken.

Wat is de oplossing?

Zorg ervoor dat zaken aan de achterkant goed geregeld zijn. Waarom gaat er niet automatisch een virusscanner lopen als een medewerker een usb-stick in zijn computer stopt? Waarom blijf je niet in een sandbox-omgeving als je een pdf opent of op een link klikt? Waarom regel je ‘aan de achterkant’ niet gewoon dat bepaalde zaken voor de gebruiker worden afgevangen? Een sandbox is relatief eenvoudig in te voeren. Het is letterlijk een zandbak die los staat van je IT-omgeving.

(…)

Het complete artikel lezen? Dat kan. Dit artikel verscheen in Management Scope nummer 9, 2016.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *